Pri nekoliko starejših vozilih preverjanje nivoja olja poteka še vedno “mehansko”. Z merilno palico oziroma šipko, ki je v motornem prostoru običajno označena z barvnim ročajem, preverimo nivo in po potrebi dolijemo olje. Navadno se olje preverja pri ogretem motorju, pri čemer počakamo cca. 15 minut, da se odteče v zbiralnik (karter). Avtomobil mora seveda obvezno stati na ravni podlagi.
Za kontrolo motornega olja potrebujete papirnato ali tekstilno brisačo, po potrebi še rokavice. Šipko izvlečemo, jo obrišemo in vstavimo nazaj. Nato jo še enkrat izvlečemo in preverimo nivo.
Mnogo vozil s šipko ima tudi senzor nivoja olja, ki vas bo z lučko na armaturni plošči opozoril na prenizek nivo. Z leti uporabe lahko pride do okvare senzorja, zato je ročna kontrola lahko še vedno koristna. Sploh, če se odpravljate na daljšo pot, kamor je priporočljivo s sabo vzeti kakšno dodatno plastenko olja.
Šipko je pri nekaterih novejših avtomobilih zamenjal digitalni merilnik, s katerim lahko kadar koli sprožite meritev in se prepričate o količini olja v motorju.
Dolivanje
Nivo med oznakama MIN in MAX pomeni, da poseg ni potreben. Če je nivo pod oznako MIN, je potrebno olje čimprej doliti. Takrat ni toliko pomembno, da uporabite isto olje, ki je že v motorju. Bolje je namreč katero koli olje, kot pa vožnja s premalo olja. V primeru, da bi olje, ki ste ga dolili, znatno odstopalo (zaradi različnih aditivov in dodatkov), je smotrno razmisliti o vnovični menjavi celotnega olja.
Na premalo olja v večini primerov opozori oranžna lučka. Takrat je priporočljivo olje preveriti in po potrebi doliti. Rdeča lučka pomeni znatno pomanjkanje olja (in tlaka) in v tem primeru nadaljevanje vožnje ni priporočljivo.